Amurgul idolilor

În adolecenţă, am trecut prin ”perioada Nietzsche”, care cred că a fost esenţială pentru conturarea personalităţii mele ulterioare. Nu pot spune însă dacă influenţa scrierilor acestuia, la nivelul înţelegerii mele de atunci, a fost una benefică. S-a întâmplat, desigur, aşa cum se întâmplă celor care au o minte ceva mai ageră decât a majorităţii, să deduc că supraomul (măcar unul dintre aceştia) sunt eu. Rezultanta directă a acestui fapt a fost dată de dispreţul faţă de majoritate, coroborat cu simţul superiorităţii absolute.

Anii au trecut. În această vreme scursă, am observat tot mai des diferite personaje influenţate de scrierile nietzscheene care manifestau cam aceleaşi metehne cu ale mele. Le-am analizat cu atenţie, conchizând, în practic toate cazurile, că respectivii indivizi chiar nu ar fi trebuit să se considere supraoameni; mai mult, i-am asemănat cu maimuţele. O realitate surprinzătoare se contura: ce anume voia să spună Nietzsche acolo; am înţeles eu bine atunci sau…? Dacă până şi maimuţele încep să se creadă, nu numai oameni, ci chiar supraoameni… Concluzia: scrierile sale trebuie recitite.

Biet Zarathustra!… Izvorâtă din ideile lui Schopenhauer, Renan, Max Stirner, Calicles, ale sofiştilor şi cinicilor, filosofia lui Nietzsche este una iraţională. Sunt semne evidente de nebunie, aş spune chiar de delir, în ceea ce a scris acesta. Ura sa împotriva creştinismului este de-a dreptul stânjenitoare, pentru un ins care se pretinde ”filosof”. Eterna revenire, acea naivitate a anticilor, este resuscitată şi celebrată de Nietzsche ca un adevăr. ”Nimic nu este adevărat, totul este permis”… Ce rămâne de spus după asta? Dacă nimic nu este adevărat, ne întoarcem la negarea principiului contradicţiei şi la imposibilitatea de a gândi. Dacă totul este permis, absenţa moralei, dincolo de suprimarea religiei, înseamnă şi suprimarea societăţii; or acesta este locul unde se manifestă, chiar unde se ”reîntorc”, toate fiinţele umane. Trecând dincolo de bine şi de rău, teritoriu unde omului de geniu îi este permis orice, în virtutea genialităţii şi a implicitei sale superiorităţi asupra restului indivizilor, distrugem tocmai fundamentul lumii, abandonăm ideile de libertate, virtute şi bine; ajungem la o lume condusă de indivizi care îşi proclamă primatul necondiţionat datorită stăpânirii ştiinţei – o dictatură a oamenilor de ştiinţă, gândită de Renan înaintea lui Nietzsche, şi din care şi-a tras seva, parţial, ideologia criminală a nazismului.

Ce dezamăgire!… Dar am înţeles şi de ce i-am fost şi îi rămân, oarecum, favorabil lui Nietzsche: scrierile sale sunt impregnate de o aură de tristeţe. Nu ştiu dacă acest lucru a fost determinat de sănătatea sa precară  sau de moartea prematură a tatălui sau de iubirea sa nerealizată pentru acea curvă bătrână; dar acel omuleţ, care se visa aievea zeu, deşi nu admitea asta, era trist şi pentru asta merită un bănuţ imaterial. Şi, dincolo de imoralism şi de demenţă, ”filosofia” sa poartă, pe alocuri, o haină poetică; un lucru pe care l-am apreciat întotdeauna. De altfel, am fost mereu de părere că i-ar fi stat mult mai bine poet decât filosof. Pentru că ”sistemul” său filosofic este unul găunos, iraţional, putred; proclamă faptul că oamenii trebuie să se lupte între ei ca animalele sălbatice – or nu acesta este drumul unui om, ci al unei maimuţe.

Despre Ragnar

Nu mă căutaţi, pentru că nu sunt aici. Sunt pretutindeni... Sunt nicăieri... Am devenit una cu întunericul... Sunt numele rostit de mame la ceas de noapte, atunci când vor să-și sperie copiii. O șoaptă uitată în grădina paradisului ruinat. Coșmarul ce tulbură somnul abisului. Sunt eu: Ragnar.
Acest articol a fost publicat în Digresiuni. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Amurgul idolilor

  1. Un zâmbet de maimuțică! 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

