Gânduri despre ființă

Am privit dimineață (asta se întâmpla în urmă cu câteva zile) la chipurile obosite ale celor câțiva indivizi treji la acea oră matinală și m-am mirat de unde găsesc acești oameni energia să continue, să meargă în fiecare zi la muncă, de luni până vineri sau chiar și sâmbăta, să își vadă de treburile lor anoste, să fie acele rotițe aparent neimportante, inerte, oricând înlocuibile cu altele la fel, informe, cvasi-inutile, și să nu se lase doborâți. Și apoi, mi-am dat seama că gândurile mele sunt stupide, iar adevărul fusese unul banal, aflat atât de aproape și care nici nu ar merita să fie rostit; dar fie: nu au de ales.

Ar părea că eu, având de ales, putând scăpa oricând în moarte, ca un învingător învins de Cea-de-care-nu-putem-scăpa, mă aflu într-un punct superior. Însă adevărul este altul: posibilitatea de a alege nu mă eliberează, ci reprezintă o apăsare continuă; un factor perturbator. Nu am dobândit nici măcar serenitatea ateului imbecil, abil mascată sub forme mincinoase și numită chiar (odios!) înțelepciune. Sunt zdrobit doar sub inutilitatea existenței în imensitatea ființei omenești; ființă care nu sunt eu, ci un vast organism format din milioane și milioane de unități perisabile, care alcătuiesc vremelnic ființa, aneantizate fără vreun efect real asupra lumii, care merge impasibilă pe drumul (cel puțin teoretic) progresului.

În cele din urmă, asumarea rolului de insignifiant ar trebui să aibă un scop mai înalt. Unitățile individuale perisabile cooperează în vederea a ceva: ființa nu se mișcă haotic prin istorie, precum un Napoleon beat; undeva, deși abia întrezărit de majoritatea unităților, stă ființa nemuritoare, ultima, cea a cărei configurație va rămâne imobilă atunci când fiecare unitate va dobândi, la rândul ei, imperisabilitatea, deși nu va deveni mai importantă.

Cu toate că există aparența unor unități inutile, fiecare dintre acestea își are rolul său, la fiecare moment istoric, dând un impuls abia perceptibil altor unități, care îl transmit altora șamd, iar astfel mersul ființei veritabile este ghidat imperceptibil, prea subtil pentru a putea fi capturat de observația individuală, oricâte informații ar deține o singură unitate sau un grup de unități. Chiar dacă efortul unităților este inegal, mersul către scopul final este decis deja din vremuri imemoriale, când încă nici nu s-ar fi putut vorbi de coeziune, iar unitățile trăiau la mari distanțe, fără să comunice între grupuri, acești corpusculi care vor forma organele ce vor alcătui ființa: orașe și sate.

Acele voci care cântă prohodul ființei organice, așteptând nașterea ființei artificiale, se vor mira prostește atunci când Inteligența Artificială, deși va fi depășit de mult inteligența omenească, nu va fi câtuși de puțin conștientă de sine. Nu vor înțelege de ce, iar asta se va întâmpla pentru că nu vor fi înțeles ce înseamnă ființa și, mai ales, ce înseamnă a fi conștient de sine; această ultimă noțiune pe care omul are impresia falsă că ar fi definit-o și că ar putea-o cuprinde într-un limbaj artificial. Cât de surprinși ar fi acești imbecili să afle că până și o minusculă furnică știe că există, că ea este în acel trupușor fragil; ea, și nu altcineva; ceva viu, nu o mașină!

Despre Ragnar

Nu mă căutaţi, pentru că nu sunt aici. Sunt pretutindeni... Sunt nicăieri... Am devenit una cu întunericul... Sunt numele rostit de mame la ceas de noapte, atunci când vor să-și sperie copiii. O șoaptă uitată în grădina paradisului ruinat. Coșmarul ce tulbură somnul abisului. Sunt eu: Ragnar.
Acest articol a fost publicat în Gânduri. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Gânduri despre ființă

  1. Iosif zice:

    Îmi place articolul.Superb ! (De gustibus non est disputandum). Stim ceea ce suntem dar nu stim ceea ce putem fi. To be or not to be.

    Apreciază

Lasă un răspuns

