Mergeam prin întuneric, gândindu-mă la ziua care abia trecuse şi la momentul în care i-am criticat poezia unei tinere care a comis greşeala de a-mi cere părerea după ce am citit-o. Întotdeauna refuz să mă supun uzanţelor fără fond ale amabilităţii gratuite, de complezenţă: „îmi place.” Şi dacă nu-mi place, să-ţi spun o minciună, care să te încurajeze să perseverezi în direcţia greşită? Nu e mai bine să-ţi spun ceea ce cred cu adevărat? Dar să nu mă îndepărtez prea mult de mersul prin întuneric…
Şi m-am gândit ce anume aş fi putut oferi ca exemplu de poezie care să fie pe gustul meu. Sunt adeptul poeziei clasice. Şi când spun „clasică”, mă duc spre Homer, Teocrit sau Pindar, spre Vergiliu, Horaţiu sau Marţial. Adevărat, nici nu am citit prea mult din poezia mai nouă. Desigur, dacă prin „mai nouă” înţelegem Puşkin sau Eminescu… Poeziile, pentru a-mi plăcea, trebuie să fie… muzicale; metrul contează. De exemplu, în epopei, chiar dacă traducerea le lasă adesea fără rimă, ritmul egal al versurilor în hexametru dactilic creează muzicalitate. Şi asta îmi place. Dar m-am dus iarăşi departe de drumul prin întuneric…
Voiam să ajung, de fapt, la momentul în care mi s-a născut în minte o poezie; naivă, ce-i drept, dar aproape… muzicală. Vă las pe voi să o criticaţi.
Prin pădure
Într-o zi cu prea mult soare,
Coboram uşor la vale;
Trecând prin pădurea deasă,
M-iese-n cale o frumoasă.
Şi se uită blând la mine,
Neluând în seamă bine
Că ţineam mâna la spate
Şi în ea aveam o carte.
Îi zâmbesc atunci senin,
De la spate scot ce ţin,
Cartea însă a pierit,
Iar în mână-i un cuţit.
Totu-n jur a înlemnit,
Timpul însuşi s-a oprit,
Mă reped ca un nebun,
Inima îmi face bum!
Şi apoi, lac de sudoare,
Mă trezesc, ce-i asta oare?
Şi observ că sunt în pat,
Treaba-i clară: am visat.
Într-o noapte făr’de stele –
Vajnic ceas de cucuvele,
Nici nu știu de und’ răsare
Mândru cavaler călare!…
Se uită pieziș la mine,
Ci privindu-mă mai bine
Îi zâmbesc cu soare-n ochi,
El gândind că-i un deochi…
Și o luă la trap agale
Suind sumbru pe cărare,
Mă trată cu-n dors întors:
Nici de-alean, da’ nici câinos.
Totu-n jur a înghețat,
Timpul stase înghețat –
L-am oprit cu un sărut,
Nici hulpav, da’nici părut…
ApreciazăApreciază
3)Tors instead of …
Restul, chiar si la ultima unde am inceput cu
Totu-n jur s-a luminat…
ramane asa
ApreciazăApreciază
Ma rog, repetiția aia cu „înghețat” nu prea merge. Luminat era mult mai bine. Cu excepția acelei forțări – „und’ răsare”; pentru că absența vocalei determină trei consoane consecutive – este destul de muzicală. 🙂
ApreciazăApreciază
Multumesc frumos!
ApreciazăApreciază
N-ai pentru ce.
ApreciazăApreciază
Prea mult participiu trecut:)
ApreciazăApreciază
Se mai întâmplă. Aşa mi-a ieşit – nu ne putem opune glasului muzei. 🙂
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Aici te-ai concentrat mai mult pe idee, mai puțin pe formă, dar chiar și așa, poezia are ritm, rimă, eufonie…(cum îmi place și mie) și neîntrebată îți spun că parcă anume ai vrut-o așa. Să transformi cartea – element de încredere si siguranță – intr-o unealtă de ucis – nu-i usor de scris in doua strofe muzicale și limpezi.
ApreciazăApreciază
Mulţumesc şi pentru asta. Aşa mi s-a părut şi mie: că este, măcar puţintel, muzicală. 🙂
ApreciazăApreciază